wtorek, 9 marca 2021

Zabawa w ubieranie

Tu ubrania swoje mam
I pokażę teraz wam
jak zakładać umiem sam
czyli
Nigdy nie wyręczaj dziecka w tym, co może zrobić samodzielnie.
Maria Montessori

Stymulując rozwój dziecka i naukę samodzielnego ubierania się, wspieramy poczucie własnej wartości. To właśnie wtedy uczy się, że ma moc sprawczą. Wie, że ma wpływ na siebie i swoje otoczenie. Jest panem swojego ciała. Uczy się, że to co robię jest ważne i widzę efekt mojej pracy.

Jak pomóc maluchowi w ubieraniu się?

Zakładanie spodni:

  • spodnie można trzymać za szwy boczne (dzieci zazwyczaj łapią z przodu, przez co trafiają nogami do jednej nogawki)
  • kolejnym krokiem jest wciągnięcie nogawek (dziecko będzie ciągnąć za spodnie w pasie)
  • na końcu trzeba pokazać, w jaki sposób schować pupę (zwłaszcza dzieciom, które noszą pieluszki).

Zakładanie bluzy:

  • zaczynamy od włożenia głowy
  • później wkładamy ręce i opuszczamy bluzę na plecy i brzuszek.

Skarpetki:

  • zakładanie skarpetek najlepiej zacząć od pokazania robienia dziury-to miejsce na stopę.
  • dzieci mają w zwyczaju rozciągać skarpetki tak, że stopa nie ma możliwości, by w nią wcelować.
  • później w skarpetkę wchodzi pięta. Na końcu podciągamy je i opuszczamy na nie spodnie.
    źródło:https://www.spokojnyrodzic.pl/samodzielne-ubieranie-sie-dziecka-kiedy-rozpoczac-nauke/
Oczywiście każdy rodzic ma swój sposób dostosowany do malucha na naukę ubierania, ale żłobkowe ciocie także mogą, a nawet powinny dodać swoje dwa grosze w tym temacie.
Jak wiele nurtów, tak wiele sposobów co będzie  najkorzystniejsze dla malucha, a więc poddaję Wam jedne z rozwiązań w tym temacie w duchu montesoriańskim.


źródło: https://dziecisawazne.pl/praktyczne-zycie-rozwiazan-stylu-montessori/

źródło; https://kukumag.com/8-sposobow-jak-nauczyc-dziecko-samodzielnego-ubierania-sie/


Ale nasza zabawa w placówce może być bardzo atrakcyjna. Znacie moje zamiłowanie do wykorzystania materiałów recyklingowych, więc nikt nie jest zdziwiony wykorzystaniem kartonów.
Do tego kolorowe papiery scrapowe lub inne, ale raczej grubsze i rzepy, za pomocą których stymulujemy też motorykę małą.







Kolejnym elementem zabawy  może być dopasowanie, sekwencje i układanki lewopółkulowe przy użyciu kart pracy.
źródło

Bawcie się i patrzcie, jak dumny będzie każdy maluch z osiągniecia tych umiejętności.
Wspaniałej zabawy życzą Paluszkowe Rozśpiewanki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz